Záhady Poklady Literatura Zajímavosti Království Slovník Hudba Kdo jsem


Jantarová komnata po polsku

Díl I.

Poklad na jezeře Resko Przymorskie

Kdyby se spočítala všechna místa, kde se měla údajně skrývat jantarová komnata, dobrali bychom se nakonec snad až k číslu stodvacet. Už 66 let dráždí hledače pokladů tajemství tohoto ztraceného pokladu. Naposledy byla viděna v roce 1944 v Královci / Kaliningradu. Jedna ze stop vede až na dno jezera Resko Przymorskie. Potápěči říkají, že Resko je hřbitovem. Ačkoli na jezero rádi jezdí turisté, nemělo by se zapomínat na lidi pohřbené na jeho dně. Jezero ležící na Třebjatovském pobřeží doslova zarostlo po druhé světové válce mnoha legendami.
Na počátku března 1945 roku na pobřeží probíhaly líté boje. Německá armáda pod náporem Rudé armády ustupovala ve směru na Berlín. Polské jednotky se připravovaly k poslednímu útoku na Kołobrzeg. V Rogowě ležícím nad jezerem Resko byla umístěna německá letecká základna a samo jezero bylo přistávací dráhou pro německé hydroplány. V posledních týdnech války tyto hydroplány tvořily letecký evakuační most, kterým bylo odesíláno civilní obyvatelstvo. V polovině ledna 1945 vzlétl také těžký třímotorový hydroplán Dornier Do-24. A tady začínají informační šumy. Na palubě se údajně měly nacházet evakuované děti, údajně malí pacienti z nemocnice. Na internetových fórech probleskla nadto informace, že v letadle se nacházelo 70 osob, ale zdroj těch zpráv není znám.
- Hned po II. Světové válce se objevila další informace, že na palubě letadla se měl nacházet přísně tajný, dobře střežený náklad, říká Aleksander Ostasz, potápěč, hledač pokladů a šéfredaktor časopisu "Nurkowanie" (potápění). – Dornier nabral kurs na západ a plnou rychlostí opustil ohrožený Královec. Cílem stroje byla jedna z leteckých základen neobsazených ještě Spojenci na území III. Říše. Letový plán počítal s doplněním paliva na letecké základně v Rogowě. A tady se zrodila legenda. Po spěšném natankování letadlo vzlétlo z hladiny jezera. Hned po startu se objevila ruská letadla. Těžký, plně naložený Dornier neměl žádnou šanci. Zasažený, padal do hloubi a s výbuchem se potopil. Němci se okamžitě pokoušeli vyzvednout sestřelené letadlo. To „okamžitě“ nedá spát nikomu z těch, kteří se touhle věcí zabývají.

- Mohli chtít za každou cenu zachránit posádku nebo za každou cenu vyzvednout ztracený náklad – říká Aleksander Ostasz – Bohužel, pokus se jim nezdařil. Znemožnil ji útok ruského letectva. Zakrátko na to vstoupila do Rogowa Rudá armáda. Informace o potopeném letadle se nedaly udržet v tajnosti. Teď se Rusové pustili do pokusu vyzvednout letadlo. Během vyprošťování se trup letadla zlomil vejpůl a zevnitř vyplavaly ostatky vojáka v generálské uniformě. Co obsahoval náklad letadla, že ho doprovázel generál? Mohla to být proslulá jantarová komnata. Nosnost Dorniera byla maximálně 5 tun, pokud bychom nevzali na palubu 12 x 50 kg bomb, máme ještě 600 kg k dobru. Cca 15 tunová jantarová komnata by tak musela letět minimálně natřikrát.

Američtí experti dnes odhadují cenu jantarového pokladu na několik set milionů dolarů. Není se pak co divit, že to tak mocně působí na fantazii. Říká se jí osmý div světa, který byl vyroben na zakázku pruského krále Fridricha I. Hohenzollerna. Gottfried Wolfram a Ernest Schacht, dva mistři „jantarnictví“ z Gdaňsku pracovali na ní více jak 11 let. Zvláštní dílo ozdobilo královský kabinet v městském paláci v Berlíně.
Po smrti krále jeho syn Fridrich Wilhelm I daroval komnatu ruskému carovi Petrovi I. Měl to být projev přátelství mezi panovnickými domy a potvrzení spojeneckých vztahů. I když dar dobře snesl těžkosti cesty po moři i přesun saněmi do carské rezidence stejně do konce života car Petr I nedokázal komnatu vystavit. Udělala to až jeho dcera Alžběta I, která nechala jantarovou komnatu instalovat v reprezentačním sále v Zimním paláci, oficiálním sídle ruského cara. Už o 10 let později, v srpnu 1755 roku carevna pojala rozhodnutí o přenesení komnaty do své letní rezidence, vzdálené 25 kilometrů, paláce v Carském Sele. Tam vydržela až do roku 1941 roku, kdy se stala vojenskou kořistí Wehrmachtu. Němci ji prohlásili znovuzískaným dědictvím národní kultury a na osobní přání gauleitera východního Pruska, Ericha Kocha, v létě 1942 ji převezli do zámku v Královci. Za dva roky na to po ní zmizela jakákoli stopa. A tak vznikla legenda.

Dílo prakticky nevyčíslitelné hodnoty začali všichni hledat. Soukromí hledači, celé firmy, úřady a tajné služby mnoha zemí, včetně sovětské KGB a polské tajné služby SB. Hledání navíc probíhalo i v tak exotických zemích jako například Jižní Americe. Stále se objevují nové a nové zprávy o hledání komnaty. - V tomto okamžiku může být vyřešení záhady docela blízko - říká Aleksander Ostasz. – Na dně Reska Przymorskiego.
Na mnoho let po válce pak „věc Resko“ utichla, základna hydroplánů přestala existovat a v Rogově měla jednotku Polská lidová armáda. Teprve v roce 1987 roku se do hledání letadla na dně jezera pustili potápěči z klubu "RIF" z Voroněže a Harcerského klubu potápěčů "Moana" z Vratislavi. Více jak čtyřicetihlavé skupině nakonec ještě pomohli i vojenští specialisté. Informace, které měli, pocházely od plukovníka Nowikowa, který v roce 1945 popsal sestřelení letadla (byť podle něj to byl Junkers, a ne Dornier)a prohlásil, že stroj mohl nést bedny s Jantarovou komnatou.
Potápěči pročesali dno jezera, mezi nalezenými předměty se nacházely také letecké bomby. Leszek Adamczewski, autor knihy "Zaginiona komnata" (ztracené komnata) tvrdí, že objevitelům se podařilo vytáhnout na světlo Boží část stříbrné servisu,nějaký přívěšek a stříbrný prsten. Navíc byly také nalezeny dokumenty, které utvrdily hledače v názoru, že mašina odstartovala opravdu z Královce. Skupině potápěčů se podařilo dostat k troskám kabiny letadla. Ostatní se nepodařilo nalézt. Privátní skupiny, zkoumající dno jezera v devadesátých letech rovněž nezaznamenaly žádné úspěchy. Co se tedy stalo s takřka 15 tunovým letadlem?
V roce 2009 se k akci znovu vrátili hledači. Historie potopeného letadla nedopřeje klidu Alexandru Ostaszowi. Našel i Jana Mirowského, velitele žabích mužů polské armády, který se v roce 1987 účastnil hledání na jezeře Resko. A právě pan Mirowski mu ukázal místo, kde před 23 lety jeho lidé narazili na kusy letadla. Časy se mění, teď máme daleko lepší vybavení pro podvodní pátrání. Měření ukázala, že ve zkoumané lokalitě leží velký kovový předmět. V tlusté vrstvě bahna jsme se dostali k trupu německé „létající lodi“ Dornier Do 24. Po částečném odkopání bahna se mi podařilo vlézt dva metry do spodní ocasní části letadlo. Byl jsem pravděpodobně prvním člověkem na palubě letadla od chvíle katastrofy v březnu 1945.

Mezi troskami jsou i části letadla označené číslem. Miroslaw Huryn, prezident nadace "Fort Rogowo" myslí, že by to mělo pomoci určení letadla. Možná by se díky tomu daly zjistit jeho taktické úkoly na konci války. Jeho trosky jsou velmi cenné, protože zachovaných Do28 jsou na světě pouze dva kusy.
- Po dalších výzkumech se s Mirosławem Hurynem zkontaktovalo mnoho lidí, cenní svědci, říká potápěč. Jeden z Němců tvrdí, že za války sloužil na oné letecké základně v Rogowě a že katastrofy se tam stávaly často. Na dně může ležet více letadel, nedávno zde potápěči nalezli také nákladní auto. V troskách zahynuli lidé.
A tak pokud by jezero nemělo onen legendární poklad- určitě ukrývá ještě mnoho tajemství.

Zdroje: Lýdie Kavecká , Alexandr Ostaš , ONET , amapy.cz, wikipedie, vlastní zdroje Jeseně

Příště: Díl II. Jantarová komnata v nacistickém bunkru?

Příbuzné články : Co bylo dopraveno na základnu Luftwaffe Rosenborn/Miroslawice 20 ledna 1945? nebo Nález kultovního celozlatého kotle nacistů v jezeře

Pokračování seriálu o komnatě zde : Jantarová komnata je v Pniewie nebo Prokletí jantarové komnaty a tzv. Paslecká stopa

Zpět